Retningslinjer og outregler

Generelt for ridestævner i Sammenslutningen gælder følgende:

• Der er ingen krav om at være medlem af en rideklub.
  • "Stævnetøj" er IKKE et krav.
  • Godkendt ridehjelm ER et krav!
  • Børn og unge under 18 år skal bære sikkerhedsvest i springklasserne.
  • Der skal bæres stævnenummer i alle klasser.
  • Der er ingen aldersgrænse ved start på pony, men er rytter over 18 år, skal man starte i hesteklasserne. Der henstilles dog til, at ekvipagen er harmonisk.

Husk - Man kan sagtens starte stævner i DRF samtidig med, at man starter venskabs-stævner i Sammenslutningen Nordjylland.

Vær opmærksom på, at Sammenslutningen har sine egne programmer i dressur og egne metoder i spring. Du kan finde Sammenslutningens dressurprogrammer ved at klikke her.

SAMMENSLUTNINGENS OUTREGLER

Sammenslutningen Nordjyllands OUTREGLER gældende fra 1/3-24.

Sammenslutningen Nordjylland har egne regler ift. hvornår en ekvipage er udklasset af de forskellige niveauer. Husk at det er resultaterne fra de 2 foregående år, der tæller med i forhold til udklasning.

Vi har inddelt vores dressur klasser i følgende niveauer:

Let D niveau (LD1 og LD2)

Let C niveau (LC1, LC2 og LC3)

Let B niveau (LB1 og LB2)

Let A niveau (LA1, LA2 og LA3)

· Det er tilladt at opnå 5 x pladser på samme niveau, før man er udklasset. Det betyder at man er udelukket af Let D niveauet, hvis man f.eks. vinder 3 x Ld1 og 2 x Ld2 eller vinder 5 gange i LD1. I begge tilfælde er man udelukket af både LD1 og LD2.

· Opnår man 5 pladser på et niveau, er man udklasset af det niveau og alt herunder, men husk at der minimum skal være 4 startere i klassen før pladsen tæller med.

· Er man udklasset i nogle programmer under DRF, så starter man heller ikke dem i Sammenslutningen Nordjylland.

OBS! klasserne med hjælper tæller ikke med i ovenstående udklasning, men har separate regler.

Er man under 8 år, kan man IKKE udklasses af klasserne med hjælp og ingen bliver udklasset af skridtklassen, da denne klasse ikke rangeres.

Er man 8 år eller derover gælder følgende regler og her er det også de 2 foregående år, der tæller med i forhold til udklasning.

Vi har følgende klasser med hjælp:

Skridtprogram (Dette rangeres ikke, man kan derfor ikke udklasses)

Let D niveau (LD1 og LD2)

Let C niveau (LC0 og LC1)

· Det er i klasserne med hjælp KUN tilladt at opnå 3 x pladser, inden man er udklasset af niveauet. Det betyder at man er udelukket af Let D niveauet, hvis man f.eks. vinder 3 x LD1 eller vinder 2 gange i LD1 og 1 gang i LD2. I begge tilfælde er man udelukket af både LD1 og LD2 med hjælp.

· Klasserne med hjælp er forbeholdt de yngre ryttere, og dem der har meget uerfaren heste, der har brug for lidt hjælp, for at få en god oplevelse.

Samme princip gælder i spring, men her er ikke niveauer, kun individuelle højder. Man kan ikke udklasses af de klasser, der rides som ”clearround”, og i disse klasser må man altid modtage hjælp, hvis behovet er der.

· Opnår man 5 pladser på samme højde, er man udklasset af den højde og højderne herunder, men husk at der minimum skal være 4 startere i klassen før pladsen tæller med.

· Er du under DRF udklasset i nogle højder, så starter du dem heller ikke i Sammenslutningen Nordjylland.

Vi forholder os ikke til procenterne, fejl eller placeringer . Vi tæller blot pladser i forbindelse med udelukkelse af de forskellige niveauer/højder.

Husk at du gerne må starte klasser til stævner under DRF, selvom du er udelukket i dem i Sammenslutningen Nordjylland. Vi er blot en "træningsplatform" til, at du kan opnå endnu bedre resultater som ekvipage under DRF.

Rigtig god fornøjelse som deltagere til Sammenslutningen Nordjyllands stævner.